صفحه اصلیمقالات و اخبار10 قدم برای یادگیری اصولی برنامه‌نویسی

10 قدم برای یادگیری اصولی برنامه‌نویسی

مبینا مستحسن

ویرایش مقاله:  ۱۴۰۳/۳/۷

زمان مطالعه:  15دقیقه

10 قدم برای یادگیری اصولی برنامه‌نویسی

انتخاب یه زبان برنامه‌نویسی مناسب می‌تونه یه کار سختی باشه،چون کلی زبان مختلف با کارایی‌های خاص خودشون وجود داره و از طرفی اغلب زبان‌های برنامه‌نویسی وجوه مشترک زیادی دارن به طوری که پیدا کردن تمایز بینشون برای تازه‌کارها کار راحتی نیست.اما تو نگران نباش! با یه نگاه کلی به چند تا نکته می‌تونی زبان مناسب خودت رو پیدا کنی.

درقدم اول:

ببین می‌خوای تو چه حوزه ای فعالیت داشته باشی؟ برنامه‌نویسی موبایل؟ وب سایت؟ بازی؟برنامه‌نویسی سخت افزار؟ چون هرکدوم از زبان‌ها بسته به حوزه انتخابی شما مسیریادگیری خودش رو داره.تا حالا به این فکر کردی که مثلا اینستاگرام با چه زبان‌هایی نوشته شده؟یا تا حالا فکر کردی بازی‌های موبایل چطوری ساخته می‌شن؟
برای مثال اینستاگرام 
از زبان برنامه نویسی پایتون در قسمت بک اند و از زبان جاوا برای اندروید و سوییفت برای آی اواس استفاده شده ، شاید شنیدن این اسم‌ها برای اولین بار عجیب و گیج کننده باشه اما نگران نباش توت اینجاست تا راهنماییت کنه.

 

قدم دوم:

درباره زبان‌های اون حوزه و پیش نیاز‌هاش تحقیق کن و مطمئن شو منابع کافی برای یادگیری اون زبان در دسترس هست.برای مثال اگرعلاقه‌مند به یادگرفتن زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت باشی ، باید ازقبل درمورد HTML  و CSS هم اطلاعات کافی داشته باشی.

منابعی که می‌تونی استفاده کنی می‌تونه شامل این دسته بندی‌ها باشه :

کتاب‌ها و مقالات: کتاب‌ها و مقالات آموزشی زیادی برای یادگیری زبان های مختف برنامه‌نویسی وجود داره.

دوره‌های آموزشی: دوره‌های آموزشی از نوع آنلاین و آفلاین هم می‌تونن خیلی مفید باشن، مخصوصاً برای یادگیری زبان‌های جدید برنامه‌نویسی و یکی از ویژگی‌های دوره‌های آنلاین در مقایسه با آفلاین  فرصت پرسش و پاسخ بین دانشجو و مدرس دوره هست که یکی از ویژگی‌های تیم فنی و آموزشی توت همینه

قدم سوم:  

مطمئن شو که برای یادگیری زبان مورد نظرت حتما مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی روخوب یادگرفتی تا وقتی تو مسیر یادگیری بودی اذیت نشی وازیادگیری خسته نشی. مفاهیم اولیه در برنامه‌نویسی مثل ستون‌های یک ساختمان می‌مونه؛ همون‌طور که اگر ساختمانی که درست می‌کنی ستون‌هاش به اندازه کافی محکم و استوار نباشن درست و حسابی بالا نمی‌ره، اگر مقدمات و مفاهیم برنامه‌نویسی رو هم درست ندونی یا به اصطلاح پایه‌ات قوی نباشه، روند یادگیریت فرسایشی می‌شه و هر لحظه امکان فرو ریختن اون ساختمان و ناامیدیت از مسیری که انتخاب کردی وجود داره.  

 

قدم چهارم ، همراه با مطالعه کد زدن رو تمرین کن:

یه نکته مهم و خودمونی!

همونطور که یادگرفتن یک مهارت جدید بدون مرور و تمرین نتیجه رضایت بخشی نداره و به درستی پیش نمی‌ره و به هدف معینی نمی‌رسه ، یادگیری برنامه‌نویسی هم بدون کد زدن‌های مکرر و مستمر و حل مسئله و تجربه‌ی چالش‌های مختلف، عملاً امکان‌پذیر نیست.

حالا چطوری می‌شه هم مطالب یادگرفت و هم کد زد؟

یه برنامه ریزی همه جانبه داشته باش:

از اول برای خودت مشخص کن که روزانه چقدر می‌خوای زمان برای خوندن و کد زدن بزاری . برای تمرین کد زدن هم می‌تونی هر روز یه مسئله از یه کتاب یا سایت‌ها به صورت انلاین و افلاین حل کن.

بعد از اینکه یه مفهوم رو نسبتاً فهمیدی از مسائل ساده شروع کن و بعد کم کم وارد مسائل پیچیده و چالش برانگیز وارد شو.

یه چیز مهم در مورد برنامه‌نویسی وجود داره که ما بهش می‌گیم مهارت برنامه‌نویسی.

یعنی چی؟!

برنامه‌نویسی هم مثل خیلی از کارهای دیگه (مثلاً مثل نواختن ساز)، غیر از این که نیازمند کسب دانش‌های زمینه و ... هستش، به مهارت هم نیاز داره و مهارت در کل چیزیه که فقط و فقط با تمرین و ممارست به دست میاد.

شاید دانش دیگران رو با مطالعه و دیدن وفیلم و ... بشه به دست‌آورد ولی مهارت و تجربه یه چیز اکتسابیه و هر برنامه‌نویس باید خودش به دست بیاره.

قدم پنجم:  

یک پروژه مشخص مثل ماشین حساب در نظر بگیر و کد‌های پروژه رو در زبان‌های مختلف مقایسه و بررسی کن  با این کار می‌تونی یک دید کلی نسبت به عملکرد زبان‌های مختلف حول یک مسئله خاص به دست بیاری.
برای مثال کد‌های پروژه ماشین حساب رو در زبان پایتون با جاوا اسکریپت مقایسه کن که حتی اینم توی سایت توت هست.

 

قدم ششم، به خودت و علاقه ات هم توجه کن!:

به توانایی‌های خودت و علاقت توی این مسیر توجه ویژه داشته باش برای مثال ممکنه علاقه داشته باشی که یک اپلیکیشن موبایل بسازی اگر به اندازه کافی علاقه انجام دادنشو داشته باشی سخت بودن اون زبان و مسیر یادگیری کمتر به چشمت میاد ولی اگر یک زبان رو انتخاب کنی که اصلا دوست نداری هر چقدر هم اون زبان به روش ساده بهت توضیح داده بشه هم نتیجه وجذابیتی برات نداره. 

برای مثال بعضی  از زبان‌ها مثل پایتون و جاوا اسکریپت برای شروع راحت‌ترن،درحالی که یادگیری زبان‌هایی مثل ++C و #C به زمان وتلاش بیشتری نیازدارن.

 

قدم هفتم ، با بقیه برنامه‌‌نویسها تعامل داشته باش:

تعامل با برنامه‌نویس‌ها تاثیر مثبتی بر پیشرفت و یادگیری شما داره این تعامل می‌تونه به صورت‌های مختلفی انجام بشه از جمله :

ارائه ایده و نیازها:

هر چقدر با جزئیات بیشتر و دقیق تر به یک برنامه‌نویس ایده‌ها و نیازهای خودتو شرح بدی برنامه‌نویس می‌تونه راهکارهای دقیق و مناسب تری ارائه بده

بررسی و بازخورد :

در طول پروژه به طور مرتب سعی کن با برنامه‌نویس‌ها در ارتباط باشی و نظرات و بازخوردهای اون‌ها رو نسبت به پروژه خودت دریافت کنی؛ این به شما کمک می‌کنه تا اشتباهات خودت رو در طول پروژه متوجه بشی و یادگیری اصولی داشته باشی.

کاهش زمان و هزینه:

تعامل درست با برنامه‌نویسان با تجربه ومعتمد باعث می‌شه دروقت شما صرفه جویی بشه  چون احتمال اینکه در مراحل اولیه یادگیری مشکلاتی وجود داشته باشه ، خیلی زیاده و همین تعامل درست باعث می‌شه هزینه شما دراین مسیر به طور قابل توجهی کاهش پیدا کنه ، یک تیم برنامه‌نویسی حرفه ای مثل تیم توت.

قدم هشتم ، از ابزارهای درست استفاده کن:

فرض کن تو ساختمان با پایه‌های محکمی که داری می‌سازی ازابزارهای مناسبی  استفاده نکرده باشی همین باعث می‌شه که کار خیلی سخت و نتیجه بی کیفیت بشه، توی دنیای برنامه‌نویسی هم همینطوره، برای اینکه بتونی کدهای تمیزتر، کارآمدتر و بدون اشکال بنویسی، به یه سری ابزار قدرتمند نیاز داری.

 با ابزارهای درست، کدنویسی رو آسون‌تر کن!

تصور کن داری یه خونه می‌سازی. بدون ابزار درست، کار خیلی سخت و طاقت‌فرسایی می‌شه. توی دنیای برنامه‌نویسی هم همینطوره. برای اینکه بتونی کدهای تمیزتر، کارآمدتر و بدون اشکال بنویسی، به یه سری ابزار قدرتمند نیاز داری.

محیط توسعه یا IDE:

محیط توسعه یا IDE مثل یه جعبه ابزارِ پر از ابزارهای مختلفه که برای کدنویسی بهت کمک می‌کنن. این ابزارها می‌تونن کارهای مختلفی انجام بدن، از جمله:

    • ویرایش کد: یه محیط مناسب برای نوشتن، ویرایش و فرمت‌دهی کدت بهت ارائه میدن.
    • پیدا کردن خطا: اشکالات و ایرادات کدت رو پیدا و بهت نشون میدن تا بتونی اون‌ها رو رفع کنی.
    • پیشنهاد کد: با توجه به نوع کدی که می‌نویسی، پیشنهادات مختلفی برای تکمیل و بهینه‌سازی کدت بهت ارائه میدن.
    • اجرای کد: کدت رو اجرا می‌کنن و بهت نشون می‌دن که خروجی چه شکلیه.
    • مدیریت پروژه: بهت کمک می‌کنن تا پروژه‌های کدنویسی‌ت رو سازماندهی و مدیریت کنی.

 

چند تا IDE محبوب:

  • Visual Studio Code: یه IDE رایگانه که برای زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی مثل پایتون، جاوا، سی++ و … قابل استفاده‌ست.
  • PyCharm: یه IDE قدرتمند برای زبان برنامه‌نویسی پایتون که امکانات مختلفی برای کدنویسی، دیباگ و تحلیل کد ارائه میده.
  • WebStorm: یه IDE محبوب برای زبان‌های برنامه‌نویسی وب مثل جاوااسکریپت، HTML و CSS که امکانات مختلفی برای کدنویسی فرانت‌اند و بک‌اند ارائه میده.

 

قدم نهم ، برای یادگیری زمان کافی بذار:

برنامه‌نویسی یه مهارتیه که تسلط بر اون به زمان و تلاش نیاز دارهانتظار نداشته باش که یه شبه بتونی همه چیز رو یاد بگیریصبور باش و چون توی مسیر یادگیری، حتماً با مشکلاتی روبرو می‌شیاین مشکلات یه چیز عادیه و نشون میده که داری پیشرفت می‌کنیازاشتباهاتت درس بگیر و به جای ناامیدی، به دنبال راه حل باش و به تمرین ادامه بده.

اینم در نظر بگیر که اگه یه پروژه‌ای رو نوشتی و جواب هم داد، هنوز کارت با اون پروژه تموم نشده.

باید تازه بپردازی به جنبه‌های مختلف کاریعنی این که باید خودت مدام هی تغییرات به وجود بیاری و حتی خیلی جاها ایرادهایی رو به صورت عمدی به وجود بیاری و ببینی چی می‌شه، این تکنیک در برنامه‌نویسی و متبحرشدن یک برنامه‌نویش خیلی مهمه و دقیقاً چیزیه که در کلاس‌هایی که توت برگزار می‌کنه این تکنیک‌ها بسیار زیاد استفاده می‌شه.

 

قدم دهم ، توت در این مسیر مثل یه دوست کنارته:

تیم فنی و آموزشی توت از برنامه‌نویس‌های با تجربه ای در زمینه‌های مختلف تشکیل شده که اگر می‌خوای اصولی و پروژه محور برنامه‌نویسی رو یاد بگیری ، توت اینجاست که مثل یک رفیق صمیمی تا انتهای مسیر یادگیری کنارتو باشه ، کافیه که سایت توت و شبکه‌های اجتماعی ما رو دنبال کنی تا از دوره‌های رایگان و آموزش‌های مختلف ما با خبر بشی.

همچنین می‌تونی اطلاعات به روز در زمینه تکنولوژی و برنامه‌نویسی و شبکه که سه بخش اصلی محتوای توت رو تشکیل میدن رو داشته باشی.

و اما سخن آخر

ما معتقدیم که علم مثل انرژی می‌مونه

وهمون‌طور که انرژی باید بچرخه تا اثر کنه، علم هم باید بچرخه

یعنی باید علم و تجربه‌ای که داریم رو به دیگران ببخشیم و تقدیم کنیم تا علم‌های جدید بیاد سر جاش.

با این ایده، توت یک سازمان و ساختار یادگیرنده و یاددهنده است که اعضای این تیم با جون و دل و اشتیاق اومدن تا یادبگیرن و یاد بدن.

برچسب ها:

برنامه نویسی